Prvi deo konferencije - Film “Ajvar”

Treći festivalski dan otpočeo je prikazom biltena za 13. avgust i Konferencijom za novinare koja nije bila baš „Tačno u podne“ u sali pres centra u Hotelu „Fontana“ već je bila pomerena pomerena za jedan sat ranije. Konferenciju su vodili filmski kritičari Đorđe Bajić i Zoran Janković.U prvog delu konferencije gosti su bili deo autorske ikipe filma „Ajvar“ – scenaristkinje Ana Maria Rosi i Maja Todorović i producentkinja filma Nikolina Vučetić Zečević.

Na konstataciju jednog od voditelja da mu je drago što vidi žene koje su autorke filma Ana Maria Rosije rekla je da je u realizaciji filma učestvovalo još žena imamo Maju Radošević, direktorku fotografije, Minu Lazarević, scenografkinju, zatim Kseniju Terzović, kostimografkinju, ali isto je rekla da nisu imali neki feministički manifest, već su saradnici birani po stručnosti u svom poslu. Prosto menja se vreme polako. Voditelj je još napomenuo da na kraju filma, taksistu je glumila rediteljka filma.

Za Nikolinu, producentkinju filma bilo je pitanje kako je protekao finansijski deo posla, odnosno sakupljanje sredstava. Ona je odgovorila da nisu imali nešto mnogo sreće sa fondovima podržani su od strane matične zemlje i od Crne Gore i uz mnogo kompromisa uspeli su da film realizuju. Što se tiče distribucije, film „Ajvar“ će se krajem godine naći na bioskopskom repertoaru kako u zemlji tako i u dijaspori. Film je do sada prikazan na Festivalu na Paliću i u Herceg Novom i sudeći po reakcijama publike film im se dopao.

– Želim da kažem i to da je jako lep osećaj kad vam publika posle predstave izađe raspoložena i zadovoljna, rekla je Nikolina Vučetić Zečević.

A o nastanku samog scenarija Ana Maria Rosi kaže da je prvi put počela da piše scenario pre nekoliko godina, a zamisao je bila da se radnja celog filma odvija na aerodromu u jednom danu.

– To je tema koja je mene dosta dugo mučila. Međutim kada sam se srela sa Majom i objasnila joj šta želim da postignem vrlo brzo smo pronašle zajednički jezik i vrlo brzo je scenario napisan, priča Ana Maria Rosi.

Drugi deo konferencije - Film “Četiri ruže”

U drugom delu konferencije gosti Đorđa Bajića i Zorana Jankovića bili su autori filma „4 ruže“ scenarista Balša Labović, koscenarista i reditelj Vasilije Nikitović, zatim scenograf Ivan Denić i koproducent Igor Georgijev, po struci hirurg za plastične operacije koji se u filmu pojavio i u ulozi glumca.

-Mogao bih da kažem da sam stvarajući ovaj film imao na umu dve filmske škole – Miše Radivojivića i Emira Kusturice koji kaže da scenarijo nije Biblija, u smislu da se može menjati i dograđivati. Tema koju obrađujemo Beograd noću dosta je široka i dosta je teško dešavanja, tj. „dobar provod“ staviti u neki okvir. Važno je reći da je scenario dobar, a mi znamo da smo uspeli onda kada osetimo zadovoljstvo za napisano, rekao je Vasilije Nikitović. O nastanku scaenarija za film „4 ruže“ govorio je i Balša Labović.

-Vasilije mi je dao taj prvi predložak, a to je bila forma nekog scenosleda, ali jako dobra osnova na kojoj smo mogli da gradimo dalje scenario. Ono što je meni bilo interesantno jeste originalnost tih likova koji su u startu bili postavljeni jako dobro i čvrsto. Kada smo krenuli da gradimo strukturu filma, moram da kažem da je bilo tu i lutanja jer smo hteli neka paralelna dešavanja da prikažemo, rekao je Labović.

Ivan Denić je rekao da je postojala realna mogućnost da film traje tri sata, ali od snimljenih scena praviće se serija tako da će taj materijal biti iskorišćen. Od ideje do realizacije filma proteklo je više od decenije vremena, pa se autori filma čak i šale na tu temu. Međutim, zanimljivo je da su scene sa bebom pri kraju filma počeli da snimaju sa rediteljivim starijim sinom koji je u međuvremenu porastao, pa su sačekali drugog sina koji igra bebu u filmu.

Treći deo konferencije - Film “Aleksandra”

Završni deo Konferencije za štampu pripao je ekipi filma „Aleksandra“ – Saši Radojeviću scenaristi, reditelju i producentu i Nataši Pavlović, montažerki ovog ostvarenja. Prvo pitanje za Radojevića bilo je otkuda melodrama, i to čak naglašena melodrama imajući u vidu da su njegovi prethodni filmovi imali malo širi žanrovski okvir?

– To je tačno da film „Aleksandra“ je najbliži žanru melodrama, ali i u prethodnim filmovima koje sam radio ima dosta elemenata melodramskog. Razlika je u tome što je to sada postavljeno na formalno drugačiji način pa je puno vidljivije. Melodrama je žanr koji je veoma prisutan i u literaturi i na filmu, s jedne strane, i s druge, postoji veoma velika sklonost publike prema tom žanru. Čini mi se da je melodrama danas dobila jedan novi podsticaj u novim društvenim okolnostima. Niz serijski programa je tu temu vratilo u našu sredinu.

Film „Aleksandra“ je interesantan iz dva razloga, prvi glavna glumica je Tatjana Venčalovski koja dvadeset godina nije snimala, a druga specifičnost je ta što je film nahovan, a to znači da su u post produkciji nasnimani dijalozi. Evo šta o tom kaže Saša Radojević.

-Tanja je imala glumačku karijeru, a onda se bavila drugim poslovima PR-om, pisala je poeziju. Ona je neko u koga ja imam bezgranično poverenje, jer smo sedeli zajdno na klupi na Fakultetu, ja verujem njoj, ona veruje meni i desio se njen povratak glumi. A što se tiče naha, on je doneo mnogo mogućnosti za kreativne dopune. U stvari nah je još jedna fantastična mogućnost da se glumačka ekspresija usaglasi sa onim što je u samoj slici i u ostatku filma i da se dodaju neke vinjete koje sliku čine mnogo privlačnijom i kvalitetnijom, rekao je Radojević.

Distribucija ovog filma očekuje se u oktobru mesecu, a od reditelja saznajemo da će film „Aleksandra“ imati nastavak.