Moderator i predavači škole dramaturgije

Ivan Velisavljević

Đorđe Milosavljević

NIkola Pejaković
Škola dramaturgije „Slobodan Stojanović“
U okviru 42. Festivala filmskog scenarija radila je i Škola dramaturgije „Slobodan Stojanović“ koju je vodio Ivan Velisavljević, književnik i dramaturg. Saradnik na Školi dramaturgije bila je Sandra Seničić, koja pohađa doktorske studije Fakulteta dramskih umetnosti. Škola nosi ime dramaturga, umetničkog direktora Savremenog pozorišta, urednika Televizije Beograd i profesora scenarija na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, Slobodana Stojanovića (1937-2000).Polaznici ove škole bili su studenti Fakulteta dramskih umetnosti – Mina Petrović, Divna Stojanov, David Jakovljević, Vida Davidović, Borisav Matić, Mina Milošević, Nikola Đonović, Nađa Petrović.
Po rečima Ivana Velisavljevića, škola je usko povezana sa programom Festivala. Zadatak svih polaznika bio je da nakon odgledanog filma napišu tekst, a na radionicama i sastancima razgovarali su o odgledanom filmu. Svi tekstovi su analiza odnosa filmova i njihovih scenarija. Filmovi koje su polaznici škole gledali i imali zadatak da ih analiziraju su: „Horizonti“, „Ederlezi Rising“, „Grande Punto“, „O bubicama i herojima“, „Meso“, „Nigde“, „Izgrednici“, „Prokleti pas“, „Banditi u potrazi za mamom“, „Patuljci sa naslovnih strana“. Neophodno je bilo da se pre dolaska na Festival informišu o filmovima – ko su im autori, reditelji, scenaristi i glumci, ali i producenti i drugi članovi ekipe. Takođe, zadatak je bio i čitanje kritika, intervjue sa rediteljima i scenaristima, umetnička interesovanja, shvatanja o filmu, kinematografiji, politici, svetu. Ova škola je prilika da se u formalnoj i neformalnoj atmosferi razmenjuju mišljenja, dobijaju nove ideje, mogućnost da se nauči da se na pažljiviji i drugačiji način gledaju filmovi, kao i način pisanja o filmu na profesionalnom niovu.
U Školi dramaturgije gostovali su naši poznati scenaristi, glumci Nikola Kolja Pejaković, Đorđe Milosavljević, kao i češko-američki scenarista, crtač stripova Aleš Kot.
Na prvom času Škole dramaturgije gost je bio Aleš Kot, pisac, režiser i producent sa primarnim fokusom na film, stripove, televizijske i video igre. Zaslužan je za naslove kao što su Zero, Volf, Material, Change, Površina. Stripovi koji su dobili mnoga priznanja iz medija kao što su Vired The Guardian, The Hollywood Reporter, Entertainment Weekly i mnoge druge. Živi i radi u Los Anđelesu . Svoj provi susret sa stripom imao je sa četiri godine, kada je od roditelja dobio strip Patak Dača, a od dede češka izdanja Spajdermena i Konana Varvarina.
Đorđe Milosavljević srpski dramaturg, stripski i filmski scenarista, reditelj gostovao je drugog dana rada Škole dramaturgije. Scenarista je bio na seriji „Koreni“ čije su se prve dve epizode premijerno prikazale na otvaranju ovogodišnjeg 42. Festivala filmskog scenarija. Kao reditelj radio je na tri filma „Točkovi“, „Mehanizam“ i „Ringeraja“, a kao scenarista „Rugalice i ubice“, „Paket aranžman“, „Tri palme za dve bitange i ribicu“, „Nebeska udica“, „Točkovi“, „Apsolutnih sto“, „Sva ta ravnica“, „Ringeraja“, „Jesen stiže, Dunjo moja“ i mnoge druge.
Studenti Škole dramaturgije „Slobodan Stojanović“ ovog puta su imali prilike da se upoznaju i razgovaraju sa našim scenaristom, glumcem, Nikolom Koljom Pejakovićem. S obzirom da je zadatak radionice odnos scenarija i filma, Nikola Pejaković je pričao o samom pisanju scenarija za „Meso“, a takođe i za film „O bubicama i herojima“. Trenutno radi na prikupljanju materijala za svoj sledeći film o Tomi Zdravkoviću. Studentima je dao nekoliko korisnih saveta, ističući da je za dramaturgiju najvažnija knjiga Aristotelova „Poetika“. „Umetnost odvojiti od ličnog života, duhovnog života. Nikako ne mešati ovo dvoje. Ne dozvoliti da izginete duhovno za umetnošću, jer umetnost je samo jedan način postojanja“ – istakao je Nikola Pejaković. Studenti su prilikom ovih susreta dobili korisne savete za neki budući rad.