TV film na filmskom festivalu

Simpozijum ovogodišnjeg 42. Festivala filmskog scenarija održan je pretposlednjeg dana Festivala , 16. avgusta u pres sali hotela „Fontana“ na kome su glavnu reč vodili Nikola Bradić, reditelj, glavni i odgovorni urednik Kulturno-umetničkog programa RTS-a i Marko Novaković, šef Redakcije kulturno-umetničkog programa. Simpozijumu su prisustvovali polaznici Škole dramaturgije „Slobodan Stojanović“ i njihov mentor magistar Ivan Velisavljević, Tema ovogodišnjeg Simpozijuma bila je „TV film na filmskom festivalu“. Uvodnu reč dao je Nebojša Bradić, osvrćući se na aktuelno približavanje formi tv filma i igranog filma. Kako je istakao, TV film i serija su važni jer podižu ugled RTS-a kao televizijske kuće.
„Ranije se govorilo o razlikama televizije i filma. Danas se sve više pozivamo na sličnost i komplementarnost ova dva medija, neku vrstu bračnog odnosa. Za autore je potpuno sve jedno za koji medij rade. Oni se ne bave razlikama i sličnostima. Oni rade dela za mali ekran kao što bi radili i za veliki ekran. To je prilika i da određeni proizvodi koji su rađeni za mali ekran kao tv filmovi, imaju svoje mesto i na velikim ekranima i na velikim festivalima. I najveći filmski autori koji su radili svoje filmove, radili su i za televiziju, i njihovi filmovi su predstvljani i na festivalima. To su filmovi Felinija, Antonionija, Tarkovskog. Oni su sa svojim uspehom na svetskim festivalima ušli u ono što se zove veliko filmsko nasleđe. Kada govorimo o proizvodnji filmova, moramo voditi računa i o njihovoj distribuciji. To je pitanje trajanja određenog filmskog ili televizijskog proizvoda. Bilo je slučajeva sa delima velikih autora kao što su Angelopulos i Bertoluči kada su zbog distributera i ulova prikazivanja, gubili povoljnu distribuciju. Njihovi filmovi nisu prikazani na način na koji su zasluživali da budu prikazani ili su prihvatali kompromise da se materijali skraćuju, da se prave sažimanja materijala , što se vidi u finalnom proizvodu“- istakao je Nebojša Bradić.

Marko Novaković je istakao da se ukida granica između tv filma i igranog filma,a granica se ukida iz više razloga. Način tehnologije se promenio, način promišljanja filma, ukidanjem filmske trake, priličnom zamenom filmske trake za digitalni izraz. Sredinom devedesetih u Beogradu je prvi put uvedena mogućnost digitalnog zapisa. „Granica između igranog i televizijskog filma ukida se iz više razloga. Način promišljanja filma kao i način tehnologije filmskog jezika i televizijskog jezika ukazuj da je mišljenje u filmskom jeziku primenljivo i za televizijsku igranu formu. Na Festivalu filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji prikazani „Koreni“ , „Senke“ i „Meso“ imaju veoma filmičnu i vizuelno razvijenu dramaturšku i glumačku formu, koja se približila onome što jeste igrani film“- rekao je Marko Novaković u delu svog obraćanja.
U okviru pratećeg programa Festivala filmskog scenarija u bioskopu su prikazane tri TV drame, a na čijem radu su učestvovali u studenti Fakulteta dramskih umetnosti. Drame je najavio Marko Novaković, šef Redakcije kulturno umetničkog programa RTS-a. Po njegovim rečima „ovo je „svetska premijera“ TV drama koje su zajednički urađene u saradnji sa Fakultetom dramskih umetnosti u Beogradu i RTS-om.