``Grande Punto`` - Neobičan film

Gosti konferencije za novinare, 15. avgusta, koja je održana u konferencijskoj sali Hotela „Fontana“ bili su glumci Slobodan Ćustić i Predrag Momčilović, kao i Vanja Hovan, reditelj i scenarista i Marko Kojić, koscenarista filma „Grande punto“. Oni su nadahnuto, svako iz svog ugla, predstavili film koji je master rad Vanje Hovana, snimljen pre pet godina. Medijator, Vladimir Džudović, najavio je film „Grande punto“ kao izuzetno neobičan za srpsku kinematografiju, obraćajući se Solobodanu i Predragu da su u ovaj projekat ušli bez zadrške.

– Ja ulazim u svaki projekat punom snagom, koliko je moguće, a da ne opterećujem osnovni koncept ideje reditelja. Ovde sam uspeo bez problema da dodam blagu crtu duhovitosti uz pomoć reditelja koji je lepo vodio celu ovu priču. Ja sam sinoć prvi put pogledao film. Dopao mi se. Nekako je lep i drugačiji. Moji sinovi Vasilije i Tanasije netremice su gledali ovaj film i rekli su mi da im se mnogo dopao, što je za mene kompliment, rekao je Ćustić.

– Ono što mi je zanimljivo to je da je vreme uradilo za ovaj film nešto jer ljudi koji su ga odgledali nisu znali da je on sniman pre pet godina, već misle da su pojedine stvari snimane pre par meseci, sa namerom, a u stvari ta anticipacija koju je Vanja kao autor imao, ideja da se na taj način komunicira sa savremenim odnosom prema umetnosti, prema životu, je nešto što je u suštini velika vrednost ovog filma. Pojedini savremeni filmovi vremenskim protokom gube. Ovaj film dobija, kazao je Predrag Momčilović, pozorišni glumac i profesor na Akademiji u Novom Sadu.

Odgovarajući na Džudovićevo pitanje o viziji tokom pisanja scenarija Hovan je rekao da je najveća dilema na početku bila odabiranje pravca u koji će film otići. – Da li da odemo u kompletnu grotesku ili da se zadržimo na prizemnom nivou, sa jednom nogom čvrsto dole? Opredelili smo se za tu neku opciju koja možda više odgovara realnosti, sa tim nekim blagim izletima, ali očigledno je da se to dobro pokazalo kao dobra priča, izjavio je Vanja Hovan.

– Bilo je vrlo jednostavno ovo uraditi, samo pretočiti u film, samo da pokupimo ono što je ispred nas, malo da se našalimo na tu temu i eto ga. Nije nam bila ideja da Novi Sad gde smo snimali film, portretišemo kao grad. Imamo kadrove iz Sarajeva jer su u tom momenti bili zatvoreni muzeji tamo. Priča se, na žalost, širi i na region, kazao je Marko Kojić.

Predrag Momčilović i Vanja Hovan
Vladimir Džudović, Slobodan Ćustić i Marko Kojić
Vladimir Džudović, Slobodan Ćustić i Marko Kojić

``Senke nad Balkanom`` oduševile publiku

U sledećem segmentu konferencije na novinarska pitanja odgovarali su glumci, deo ekipe nove serije Dragana Bjelogrlića „Senke nad Balkanom“: Rastko Janković, Miloš Petrović Trojpec i Marko Živić.

V. Džudović: Rastko, ovakva serija koja je uronjena u prošlost nekih stotinak godina ukazuje da se uopšte nismo promenili, ni mentalitetno, niti su se prilike mnogo nešto promenile, ako izuzmemo napredak tehnologije. Čini se da vam nije bilo teško igrati lik čoveka iz dvadesetih godina prošlog veka, upravo zato što se nismo promenili?

– Slično je to sve, u pravu ste. Tehnologija je učinila svoje. Nama je lepo i drago kad imamo priliku da igramo nešto što mi zovemo epoha. Ovde se radi o 1928. godini. Radi se sa dve kamere i dosta to brže ide, promene se neke stvari u toku rada. To je neki moderniji pristup. Imate nekoliko reditelja u odnosu na epizode. Serija je napravila pomak posle serije „Ubice moga oca“. „Senke nad Balkanom“ su podigle standard, rekao je Rastko Janković.

V. Džudović: Marko, kakav ste utisak imali dok ste glumili u seriji „Senke nad Baklanom“, originalnom srpskom proizvodu na visokom nivou?

– Ja mislim da je to najbolji serijal koji je napravljen poslednjih dvadeset godina na Balkanu. Tim istoričara iz Srbije i okolnih zemalja radio je na podacima, pa su onda radili scenaristi, pa su onda pravili i neke fikcije. Dragan Bjelogrlić je pokazao još jednu stvar, da ta Jatagan mala još uvek negde postoji kao primer, kao neka metafora i da je Srbija na raskršću puteva. Takva nam je pozicija. Tu smo gde smo. Jatagan mala je zaista postojala od Karađorđevog parka ka Kliničkom centru i prv ih sto kilograma nekih opijata je nađeno u Jatagan mali. U Jatagan malu niko nije smeo da uđe. Raskršće puteva je Dragan odlično pokazao. Srbija je i dan-danas na autoputu svega što joj pravi prednosti, ali i probleme. Očekujem da će sledeći serijal biti tako ozbiljan kao što je bio ovaj. Sa Draganom je odlično raditi, on je reditelj koji ne dozvoljava da glumac bude loš u kadru i mislim da je on trenutno reditelj u najvećoj formi na Balkanu, kaže Marko Živić.

V. Džudović: Serija je prepuna istorijskih ličnosti. Miloše, vi glumite bezimene ljude koji su svakako postojali u tadašnjoj Srbiji, u tadašnjem Beogradu, Jatagan mali, pa i danas postoje. Kako pronaći zlikovca u sebi, makroa koji tuče ženu?

– Nije jednostavno, ali zato se i bavinmo glumom. Svako od nas ima neke deliće tih demona i anđela u sebi i gluma je zato specifična i divna stvar zato što zadirete duboko u sebe, u ono šta ste i da li pronalazite i neke takve osobine i osobenosti karaktera u sebi, da prikažete ubizu, zlikovca, u mom slučaju makroa koji tuče žene. Žao mi je što više neću biti deo sjajne ekipe, ali sam uživao u radu, rekao je Miloš Petrović.

Rastko Janković, Miloš Petrović Trojpec, Marko Živić i Vladimir Džudović
Vladimir Džudović i Marko Živić
Miloš Petrović Trojpec

Odlična estetika, fotografija, kadrovi

Na kraju, gost konferencije bio je Nikola Pejaković, koscenarista filma „O bubicama i herojima“.

V. Džudović: Film Petra Pašića „O bubucama i herojima“ jedna je višeslojna priča sa mešanim filmskim izrazom, igrani deo, animirani deo, pa njihova kombinacija, a vi pišete scenario u šest ruku sa Dimitrijem Vojnovim i Petrom Pašićem. Pretpostavljam da nije svakodnevno iskustvo.

– Film još uvek nisam odgledao. Ono što mogu da kažem u ime ekipe, pre nekoliko godina postavio sam temelje te priče, a posle su Pera i Dimitrije nastavili rad. Ono što je vrlo značajno, važno je da je taj film završen, jer on je imao muke da ga završi. On se bavi reklamom, od toga živi, ali film mu je velika ljubav i on je zaista jedan reditelj koji tek treba da stane na scenu i da pokaže ono što zna. Ono što sam ja video iz trejlera,to je jedan zaista odlično snimljen film, ima estetiku, liči na film neke američke ili francuske produkcije. Odlična je glumačka ekipa, kao i ekipa saradnika. Odlični kadrovi, fotografija fenomenalna, rekao je Pejaković.

Vladimir Džudović i Nikola Pejaković
Vladimir Džudović i Nikola Pejaković
Dragoljub Vojnov